Fra dag en til nå



Første dagen som servitør

Oppmøte:
Torsdag 13.02.2020
Arbeids tid fra kl. 07:00-15:00.

Kort oppsummering av dagen:
Jeg begynte dagen med å stå opp 06:00, sånn at jeg hadde plenty med tid. Det hadde vel gjerne ikke vært det beste første inntrykket med å komme for sent.  Jeg var faktisk ikke så nervøs som jeg trodde jeg skulle være, siden det er noe helt nytt. 

Jeg skulle jobbe fra 07:00-12:00 inne på Rococo. Jeg ble godt i møtetatt av en av servitørene som satt meg i gang. Det gikk veldig fint siden jeg har jobbet en den på frokoster på utplassering hjemme i Norge, men det var litt uvant å snakke engelsk hele tiden. 
Jeg lå merke til at hyggekravene er mye høyere i Norge, mens jeg sto ute og pusset bestikk. Bestikket så ikke ut som det hadde blitt vasket nok, og det luktet litt vondt. Så jeg sørget for å pusse det ekstra godt. Når alt bestikket var ferdig så gikk jeg ut i spisehalen, og begynte å servere og rydde opp. Det var også ganske lett oppdekking, så det gikk veldig effektivt å legge på nytt. Det vanskeligste var å finne ut hvor tingene ligger, jeg kan innrømme at jeg lete en god stund før jeg fant enkelte ting.

Rundt i 10:30 så fikk jeg en spisepause på 15min. Når det var ferdig så vasket og ryddet vi spisehalen. Vi dekket også på til frokosten til dagen etter.  Klokken 12:00 så gikk jeg bort til Terrace, jeg skulle være der fra 12:00-15:00.

Det var ganske rolig der og det var i tillegg mange servitører på det skiftet, så det var ikke så mye å gjøre. Det meste jeg gjorte var å rydde, vaske og ta imot gjester. Adel kom i løpet av dagen for å gi meg ting til uniformen. Jeg fikk et sennepsgult slips og et navneskilt.

Når dagen var over så gikk jeg tilbake til leiligheten. Der satt jeg og slappet av mens jeg ventet på at de andre skulle komme, de er ikke ferdig før kl. 21:00. Mens jeg ventet så lagde jeg med spagetti, men den smakte ingenting siden vi ikke hadde noe å ta på det. Vi har til og meg ikke salt, så du kan si det ble en kjedelig og smakløs matrett.

Valentines day

Oppmøte:
Fredag 14.02.2020
Arbeidstid fra kl. 07:00-15:00.

Kort oppsummering av dagen:
Jeg gjorde akkurat det samme som jeg gjorte dagen før, bare at vi dekket opp til middag i hele spisesalen etter frokosten. Siden det var så mange som skulle spise middag på denne dagen, og det var en premieutdeling som skulle skje den dagen. 
Jeg har blitt vant med å snakke engelsk hele dagen nå og jeg vet litt mere om hvor ting ligger. Selv om det var Valentines day så var det relativt rolig, hvert fall inne på Terrace. Vi måtte bytte ut menyen til en kortere, sånn at det ikke blir så hektisk inne på kjøkkenet. 

Når jeg kom hjem så jobbet jeg litt med skolearbeid og slappet av. Det er ikke så mye annet man kan gjøre, siden de andre ikke kommer hjem før kl. 21:00 eller 22:00.

I dag

Oppmøte:
Lørdag 15.02.2020
Arbeidstid fra kl. 07:00-15:00.

Kort oppsummering av dagen:
I dag så var det litt flere folk som skulle spise på frokosten så vi var flere servitører. Det som var litt kjekt med det, var at en del av de var rundt min alder. De er veldig hyggelig og hjelpsom. Vi fikk delt ut forskjellige soner som vi hadde ansvar for, sånn at det ikke skulle bli kaos. Vi fikk også delt ut forskjellige arbeidsoppgaver som vi måtte fullføre den dagen. Mine var å servere og dekke på til lunsj innenfor min sone, og støvsuge spisesalen. Så det gikk nå greit nokk det. 

Det var også ganske stille på Terrace i dag, men jeg er der bare tre timer så det går bra. Jeg prøver å pugge meyen og lære meg systemet deres der mest mulig, sånn at det blir enklere for meg og de andre.

Når jeg kom hjem igjen til leiligheten så gjorde jeg det samme som de andre dagene. Men Emily kom hjem 15:10 siden hun ikke følte seg så bra. Jeg skal også prøve å vaske mest mulig klær i dag siden vi har fri i morgen. Det skal bli interessant å vaske klærne siden jeg ikke har peiling om hvordan den funker.

Ønsk meg lykke til.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ekstra innlegg fra dagen!

En shoppingdag i Dublin

første dag på jobb